zaterdag 20 oktober 2012

73 Israël en haar Messias - 3

“Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd. Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde. En hij zei: Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij.” (Genesis 18:1-3 HSV)

Aartsvader Abraham krijgt hier de HEERE op bezoek. Wonderbaarlijk, als je bedenkt dat niemand God kan zien en kan leven:
“Hij zei verder: U zou Mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens kan Mij zien en in leven blijven.” (Exodus 33:20 HSV)

Sommigen denken dat het hier om "de engel des Heeren" gaat, maar daar kan ik het niet mee eens zijn. Deze engel wordt toch specifiek genoemd, bijvoorbeeld in de ontmoeting met Hagar (ze was voor Sara gevlucht):
“De Engel van de HEERE vond haar bij een waterbron in de woestijn, bij de bron aan de weg naar Sur. En Hij zei: Hagar, slavin van Sarai! Waar komt u vandaan en waar gaat u heen? Zij zei: Ik ben op de vlucht voor mijn meesteres Sarai. Toen zei de Engel van de HEERE tegen haar: Keer terug naar uw meesteres, en onderwerp u aan haar gezag. Verder zei de Engel van de HEERE tegen haar: Ik zal uw nageslacht zeer talrijk maken, zodat het vanwege de menigte niet geteld kan worden.” (Genesis 16:7-10 HSV)

In Genesis 18:16 staat geschreven dat de drie "mannen" richting Sodom vertrokken en dat Abraham hen uitgeleide doet. Aan het eind van het hoofdstuk gaan de drie "mannen" uit elkaar:
“Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats. De twee engelen kwamen ‘s avonds in Sodom aan, terwijl Lot in de poort van Sodom zat...” (Genesis 18:33-19:1a HSV)

De drie "mannen" waren dus: de HEERE en twee engelen.

Waarom schrijf ik dit?
Omdat ik geloof dat de Here Jezus aan deze ontmoeting refereerde toen Hij tegen de Farizeën zei:
“Abraham, uw vader, verheugde zich er sterk op dat hij Mijn dag zou zien, en hij heeft die gezien en heeft zich verblijd. De Joden dan zeiden tegen Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien? Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.” (Johannes 8:56-58 HSV)

Ik geloof dat Messias Jezus bij Abraham op bezoek kwam bij de eik van Mamre, en wel hierom:
In de Bijbel staat het woord "HEERE" voor de Naam van God: "JHWH".
Samen met vele anderen, spreek ik die, vol eerbied, uit als "Jahweh". Deze Naam vinden we terug in diverse Bijbelse namen, zoals bijv. Elia (in het Engels: Elijah). Ik geloof dat deze Naam niet alleen de Naam van de Vader is, maar de Naam van onze Drieënige God.
Jezus zegt:“Ik en de Vader zijn één.” (Johannes 10:30 HSV)
Heeft Jezus hier op aarde niet de Vader laten zien? Zei Hij niet:
“...Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?” (Johannes 14:9 HSV)

De naam "Immanuel" (Matt. 1:23) betekent "God met ons", dit gebeurde letterlijk.
De Naam Jezus, afkomstig van het Hebreeuwse "Jozua", betekent "Jahweh redt".
De engel gaf Jozef (de man van Maria) de volgende instructies:
“en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.” (Mattheüs 1:21 HSV)

De NBG-vertaling zegt het als volgt:
“Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het die zijn volk zal redden van hun zonden.” (Mattheüs 1:21 NBG51)

Deze, en ook andere vertalingen, w.o. de King James en de American Standard Version, geven duidelijker de reddende rol van onze Verlosser aan.

Als Jezus de opdracht tot dopen geeft spreekt Hij niet over Namen maar over één Naam:
“Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.” (Mattheüs 28:19 HSV)

Waarom dit hele verhaal over Abraham en de Naam van God?

Als de HEERE die bij Abraham op bezoek kwam inderdaad onze Here Jezus was, is het volgende beter te begrijpen:
“Zie, er komt een dag voor de HEERE waarop de buit, op u behaald, in uw midden zal worden verdeeld. Dan zal Ik alle heidenvolken verzamelen voor de strijd tegen Jeruzalem. De stad zal ingenomen worden, de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen verkracht worden. De helft van de stad zal in ballingschap wegtrekken, maar het overige van het volk zal niet uitgeroeid worden uit de stad. Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd. Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten er van. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de ene helft van de berg naar het noorden zal wijken en de andere helft ervan naar het zuiden.” (Zacharia 14:1-4 HSV)

Als de nood het hoogst is en Israël als het ware ontelbare messen op de keel heeft, komt Messias Jezus terug om Zijn volk te bevrijden. Hij komt terug op de plaats waar Hij de aarde ook verlaten heeft, de Olijfberg:
“En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden, zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding, die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terug komen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan. Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijf berg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.” (Handelingen 1:10-12 HSV)


Dan zal Jezus terugkomen als de militaire Messias, zoals het volk Israël hem verwachtte en verwacht. De Emmaüsgangers verwoordden het als volgt:
“En wij hoopten dat Hij het was Die Israël zou verlossen...” (Lukas 24:21 HSV)

Zij hoopten op een Messias die hen van het Romeinse juk zou verlossen.
Er kwam een Messias die de mensheid van het duivelse juk verloste!
Hij kocht ons vrij met Zijn bloed en verzoende ons met de Vader:
“Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd aan u die veraf was, en aan hen die dichtbij waren.” (Efeziërs 2:13-17 HSV)

Zullen we de Messias herkennen als Hij (weder)komt?
Er zijn immers valse "Messiassen" geweest die niet zelden hun aanhangers in het onheil gestort hebben. Onze Verlosser waarschuwde ons voor hen:
“En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt. Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.” (Mattheüs 24:4-5 HSV)

Oprechte Christenen hoeven niet bang te zijn dat ze de Heiland zullen missen bij Zijn wederkomst, wij zullen de Here in een oogwenk tegemoet gaan:
“Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.” (1 Thessalonicen 4:16-17 HSV)

De wereld zal de wederkomst van de Messias ook niet over het hoofd kunnen zien.
Jezus komt dan met zo veel Macht en Majesteit (zie het gedeelte uit Zacharia 14 hierboven) om het kwaad te straffen, dat de gehele wereld er getuige van zal zijn:
“Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.” (Openbaring 1:7 HSV)

Ook het Joodse volk - "zij die Hem doorstoken hebben" - zal dan haar Messias zien.
En wat gebeurt er dan?
Alle stammen van de aarde,alle volken zullen rouw over Hem bedrijven.
Waarom?
Omdat ze allemaal zullen beseffen dat al hun verkeerde daden, hun ongeloof nu aan het licht zullen worden gebracht. Ze hebben de Man die voor hen hét offer bracht aan het kruis op Golgotha, de God die liefdevol Zijn hand naar hen uitstak, genegeerd!

Bent u klaar voor de komst van de Messias, voor Jezus? Of dwaalt u nog als een verloren schaap? Zoek dan vandaag Jezus nog, Hij wacht op u en belooft:
Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen. Maar de huurling en wie geen herder is, die de schapen niet tot eigendom heeft, ziet de wolf komen en laat de schapen in de steek en vlucht; en de wolf grijpt ze en drijft de schapen uiteen. En de huurling vlucht, omdat hij een huurling is en zich niet om de schapen bekommert. Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen.” (Johannes 10:11-15 HSV)


*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten