“Want als iemand zegt: Ik ben van Paulus, en een ander: Ik van Apollos, bent u dan niet vleselijk?” (1 Corinthiërs 3:4 HSV)
Paulus verwijt hier de Corintiërs "vleselijk" te zijn omdat de één beweert van Paulus te zijn terwijl een ander beweert van Apollos te zijn. Blijkbaar verwachtte men veel van deze mensen terwijl deze juist keer op keer alle aandacht op Christus vestigden, omdat HIJ het ultieme offer had gebracht en terecht onze Verlosser wordt genoemd.
In alle eeuwen nadat Maarten Luther in 1517 zijn 95 stellingen publiceerde is er heel wat gebeurd binnen de Christelijke kerk.
Kijk eens naar de "recente" geschiedenis, zoals beschreven in Wikipedia:
Sinds 1816 is er sprake geweest van de volgende gereformeerde denominaties:
Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)
Van 1834 tot 1869: Christelijke afgescheiden gemeenten
Van 1834 tot 1869: Gereformeerde Kerken onder het Kruis (GKohK)
Van 1840 tot 1907: Ledeboeriaanse gemeenten
Vanaf 1869: Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK1)
Van 1886 tot 1982: Nederduits Gereformeerde Kerken (NdGK)
Van 1892 tot 2004: Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)
Vanaf 1906: Gereformeerde Bond (groepering gebleven binnen de NHK)
Vanaf 1907: Gereformeerde Gemeenten
Van 1907 tot 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG)
Van 1922 tot 1948: Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten
Van 1926 tot 1946: Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband
Vanaf 1944: Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)
Vanaf 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN)
Van 1952 tot 1968: Christelijke Gereformeerde Gemeente (CGG)
Vanaf 1953: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN)
Vanaf 1967: Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)
Vanaf 1980: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)
Vanaf 2003: Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)
Vanaf 2004: Hersteld Hervormde Kerk (HHK)
Vanaf 2004: Protestantse Kerk in Nederland (PKN)
Vanaf 2004: Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKiN)
Verder hebben we nog Evangelische en pinksterbewegingen, Apostolische Kerk in Nederland, Christelijke evangelische gemeente, Evangelische Broedergemeente, Evangelische gemeente, Pinksterbeweging, Unie van Baptistengemeenten in Nederland, Vergadering van gelovigen (Vrije Broedergemeente), Vrije Evangelische Gemeenten, Apostolische kerken, Katholiek Apostolische Kerk (7 kerken rond 1900, anno 2005 onbekend), Hersteld Apostolische Zendingkerk (1863-1971), Hersteld Apostolische Zendingkerk II (sinds 1969), Hersteld Apostolische Zendinggemeente, Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen (vandaag: Nieuw Apostolische Kerk) (sinds 1878), Apostolisch Genootschap (sinds 1951), belijdt sinds de officiële oprichting niet meer de oorspronkelijke apostolische leer en beschouwt zich religieus humanistisch, Gemeente van Apostolische Christenen (sinds 1955) en Vereniging van Apostolische Gemeenten (sinds 1956) en nog talloze andere denominaties.
Waarom ik dit allemaal opsom?
Om te laten zien hoe triest het eigenlijk is!
Ergens onder alle namen en leren zit het geloof in de Drieënige God "verscholen".
Helaas is Degene die ons samenbindt blijkbaar minder belangrijk dan datgene wat ons uiteen drijft. Om allerlei redenen, waarvan m.i. eigenwijsheid en egocentrisme bij de belangrijkste horen, vonden en vinden er afscheidingen plaats.
Met alle respect, maar wie verzint er nu bv. een "Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk" en wat moeten we denken van een afscheiding van een afscheiding?
Van wie zijn we? Van Paulus, van Apollos, van wie?
“En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot mensen die geestelijk zijn, maar als tot mensen die nog vleselijk zijn, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet, want u bent nog vleselijk. Als er immers onder u afgunst is en ruzie en tweedracht, bent u dan niet vleselijk en wandelt u dan niet naar de mens? Want als iemand zegt: Ik ben van Paulus, en een ander: Ik van Apollos, bent u dan niet vleselijk? Wie is Paulus dan, en wie is Apollos, anders dan dienaren, door wie u tot geloof gekomen bent, en dat zoals de Heere aan ieder van hen gegeven heeft? Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God heeft laten groeien. Dus is dan noch hij die plant iets, noch hij die begiet, maar God, Die laat groeien. En hij die plant en hij die begiet, zijn één, maar ieder zal zijn eigen loon ontvangen overeenkomstig zijn eigen inspanning. Want Gods medearbeiders zijn wíj. Gods akker en Gods bouwwerk bent ú.” (1 Corinthiërs 3:1-9 HSV)
Reeds onder de Korintiërs was er nijd, twist en tweedracht. En waarom? Omdat ze vleselijk waren, oftewel: ze waren eigenwijs en wilden niet volledig gehoorzamen aan de Geest. Daarom noemde de één zich "van Paulus" en de ander zich "van Apollos" en daarom noemt de één zich hedentendage bv. "Evangelisch" en de ander noemt zich "Reformatorisch", en kijken we op elkaar neer en maken elkaar belachelijk of erger.......
“Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt. Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus. Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro, ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven. Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen. Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.” (1 Corinthiërs 3:10-15 HSV)
"Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt..."
Beseffen we wel wat alle eigenwijsheid en egocentrisme teweeg brengt, en wat het uiteindelijk oplevert? Hoeveel werken zullen er verbrand worden door het beproevende vuur? Hoeveel zielen gaan er verloren terwijl wij onderling ruzieën?
“Maar in wat ik nu beveel, prijs ik u niet, omdat u, wanneer u samenkomt, er niet beter, maar slechter van wordt. Want ten eerste hoor ik dat er als u samenkomt in de gemeente verdeeldheid onder u is, en ten dele geloof ik dat. Want er moeten ook afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen.” (1 Corinthiërs 11:17-19 HSV)
Als groepen zich afscheiden van reeds afgescheidenen, wie is er dan uiteindelijk nog oprecht te noemen?
Wat moet de "wereld" er wel niet van denken?
Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat wanneer Christus terugkeert, de muren tussen de denominaties zullen verdwijnen, en we één zullen zijn, maar WIE GEEFT ONS HET RECHT OM DAAR OP TE WACHTEN ???
Kunnen we niet breken met het vleselijke en ons presenteren als één Gemeente, welke van niemand anders dan van Christus wil zijn en Hem volledig wil gehoorzamen?
Niet, zoals in het recente verleden gebeurde, bij het samengaan steeds meer water bij de wijn doen, zodat zelfs diegenen, die niet van wijn houden, het mengsel toch tot zich nemen, maar het onvervalste Evangelie vasthouden en uitdragen:
“En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,” (1 Petrus 2:2 HSV)
Zijn we dan niet veel meer een zoutend zout (Matth. 5:13) en een lichtend licht (Hand. 13:47)?
Hebben we niet een opdracht gekregen om te evangeliseren?
“En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.” (Markus 16:15-16 HSV)
Ik hoorde laatst dat een gemeente niet meer ging evangeliseren omdat ze niet wist welke boodschap er verkondigd moest worden, ook hoorde ik van predikanten welke wél preken, maar geen geloof meer hebben.
Te triest voor woorden.
Geldt voor hen de woorden:
“Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!” (Mattheüs 7:22-23 HSV)
Van wie wilt u zijn? Van wie wilt u oprecht getuigen?
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten