maandag 13 februari 2012

62 De waarheid zal u bevrijden !

Ik hou van de waarheid.
Als klein jongetje heb ik eens samen met mijn iets oudere zusje een rolletje drop (van 10 cent!) gestolen. We hebben dat samen opgegeten maar al snel smaakte het niet lekker meer. 's Avonds kon ik niet eerder gaan slapen voordat ik het had opgebiecht aan mijn moeder.
Nee, ik ben liever eerlijk.
Mensen noemen je dan op een gegeven moment: integer.

Ik heb een zwak voor Johan Cruijff. Ik heb ook het idee dat ik, in tegenstelling tot vele anderen, zijn gedachtengang behoorlijk kan volgen. Natuurlijk is ie niet foutloos (dat weet ie zelf ook drommels goed!), maar over voetbal kun je hem niet veel leren: als "Cruijffie" brak hij in de jaren zestig door bij Ajax, werd de beste en meest complete voetballer die ik ooit gezien heb, was (en is) een zeer bekwame coach en lijkt me, voor zover ik kan beoordelen, een integer mens. Datzelfde dacht ik ook van Louis van Gaal, eveneens een bekwame coach. Ik snap tot op heden nog steeds niet waarom Louis met de vier achterbakse commissarissen van Ajax in zee is gegaan. Gelukkig is de benoeming van Louis en c.s. door de rechter ongedaan gemaakt en heeft de Raad van Commissarissen van Ajax inmiddels ingezien dat ze maar beter konden opstappen. Kan het "plan Cruijff" eindelijk een volwassen gestalte krijgen.
Ik hoop voor Ajax dat er nu eens écht integere mensen zonder dubbele agenda's aan de leiding komen.

Tja, zo worden de waarheid en de eerlijkheid vaak geweld aan gedaan.
Reclamemensen liegen wat af: "de toekomst wordt zonnig door de voorruit van een nieuwe Opel".
Voor wie? Mensen met geld willen n.a.w. niet in zo'n auto gezien worden, dus zullen er over het algemeen leningen worden afgesloten om zo'n voertuig te bemachtigen.
Dus bedoelt men met de slogan de toekomst van de fabrikant en de banken?

Liegen, bedriegen en de schuld afschuiven is er al vanaf kort na de schepping. Adam gaf Eva de schuld terwijl hij toch écht zelf een hap van de vrucht nam:
“De slang nu was de listigste onder alle dieren van het veld, die de HEERE God gemaakt had; en hij zei tegen de vrouw: Is het echt zo dat God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof? En de vrouw zei tegen de slang: Van de vrucht van de bomen in de hof mogen wij eten, maar van de vrucht van de boom die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: U mag daarvan niet eten en hem niet aanraken, anders sterft u. Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven. Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend. En de vrouw zag dat die boom goed was om ervan te eten en dat hij een lust was voor het oog, ja, een boom die begerenswaardig was om er verstandig door te worden; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en hij at ervan. Toen werden de ogen van beiden geopend en zij merkten dat zij naakt waren. Zij vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten. En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof. En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u? En hij zei: Ik hoorde Uw stem in de hof en ik werd bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij. En Hij zei: Wie heeft u verteld dat u naakt bent? Hebt u van die boom gegeten waarvan Ik u geboden had daar niet van te eten? Toen zei Adam: De vrouw die U gaf om bij mij te zijn, die heeft mij van die boom gegeven en ik heb ervan gegeten.” (Genesis 3:1-12 HSV)

Adam had ook eerlijk kunnen zeggen: "Jawel Heer, ik heb er van gegeten."
Net als hij betrekken veel mensen graag anderen erbij als ze in de fout zijn gegaan zodat ze zelf minder schuldig lijken.
Eerlijk zijn vereist naar alle waarschijnlijkheid meer moed dan menigeen heeft. Ook politici (loze beloften uiten) en geestelijken (feiten ontkennen welke later toch uit komen) gaan regelmatig de fout in. Het record voor het verbreken van verkiezingsbeloften staat sinds 2010 op naam van Geert Wilders. Zijn breekpunt betreffende de AOW verpulverde binnen 12 uren...

De Zoon van God, Messias Jezus, zei over zichzelf:
“...Ik ben de Weg, DE WAARHEID en het Leven...” (Johannes 14:6 HSV)

Hiermee liet Hij zien dat Hij gelijk aan God is. Want wat staat er geschreven in het boek van de profeet Jeremia:
De HEERE God is echter de Waarheid, Hij is de levende God, een eeuwig Koning...” (Jeremia 10:10a HSV)

Jezus is echter niet een waarheid maar DE Waarheid. Geen halve waarheid maar DE Waarheid.
Hij liegt niet, bedriegt niet en verdraait of verzwijgt geen feiten!

In Amerikaanse films hoor je wel eens de volgende uitspraak: "the truth will set you free" oftewel "de waarheid zal u bevrijden".
Een uitspraak die klopt als een bus: het verzwijgen van de waarheid kan een mens geestelijke en lichamelijke klachten bezorgen. Het opbiechten ervan zorgt voor opluchting. Lees maar eens de woorden van Koning David:
“Een onderwijzing van David. Welzalig is hij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is. Welzalig de mens wie de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is. Toen ik zweeg, teerden mijn beenderen weg, onder mijn jammerklachten, de hele dag. Want dag en nacht drukte Uw hand zwaar op mij, mijn levensvocht veranderde in een zomerse droogte. Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde. Daarom zal iedere heilige tot U bidden ten tijde dat U Zich laat vinden. Voorzeker, een overstroming van machtige wateren zal hem niet bereiken.” (Psalmen 32:1-6 HSV)

De waarheid werkt bevrijdend.
Als we onze zonden oprecht belijden aan God, dan vergeeft Hij ons, om Jezus' Wil.

De waarheid werkt bevrijdend maar bovenal: Jezus, het vleesgeworden Woord, de Waarheid in persoon, werkt bevrijdend!
Hij heeft al tallozen bevrijd en wil ook u bevrijden uit de grijpgrage handen van Satan.
Jezus gaf uit liefde Zijn leven voor een ieder die in Zijn Vader én in Hem wil geloven.

Wat een heerlijke Waarheid!

"Bezint eer ge begint" is een gezegde wat ik hier onder de aandacht wil brengen. Laten we ons goed bezinnen voordat we de Waarheid weer geweld aan doen!



*



1 opmerking:

  1. zo lees ik nog eens wat over mijn moeder... De grote vraag is alleen of zij ook spijt had van de actie?

    BeantwoordenVerwijderen