woensdag 28 augustus 2013

81 Leren stil te zijn voor God

Sinds afgelopen voorjaar hebben we in Hendrik-Ido-Ambacht de Christelijke zender "Family 7" in het standaard zenderpakket. Wat ben ik daar blij mee, we zijn inmiddels sponsor geworden, misschien ook iets voor u? Ik kijk het liefst naar de uitzendingen van "In Touch Ministries". Kent u die?
Dit zijn uitzendingen vanuit de First Baptist Church, Atlanta (U.S.A.) waar Dr. Charles Stanley al sinds 1971 voorganger is. Deze zoon van God, die volgens eigen zeggen in zijn hoofd nog een teenager is terwijl de rest van zijn lichaam inmiddels 81 jaren oud is, verkondigt het Evangelie op een manier waar ik uren naar kan luisteren: rechttoe rechtaan, praktisch maar vooral rechtstreeks vanuit Gods Woord, de Bijbel!
De uitzending van afgelopen zondag zal ik, zo lang als mijn geheugen gezond blijft, nooit vergeten:
Dr. Stanley sprak over God, de "stress remover" oftewel de "stress wegnemer".
In een tijd waarin iedereen op talloze manieren stress kan oplopen, staan zowel onze geestelijke als fysieke gezondheid bloot aan gevaren als er niet op een juiste manier wordt afgerekend met deze "killer" (moordenaar). Door stress kunnen we overspannen raken, fysieke klachten krijgen (denk bijvoorbeeld aan maagzweren e.d.), en zelfs sterven!
Dr. Stanley kwam vervolgens met een onorthodoxe maar toch Bijbelse oplossing, die echter alleen van toepassing is op Christenen: de oplossing is "stille tijd".
Nu deed ik al jaren aan "stille tijd", maar broeder Stanley leerde me toch weer iets nieuws. "Stille tijd" is niet alléén bidden en Bijbel lezen! Het hoort er wel bij, maar is niet voldoende. Als we het daar bij laten, laten we als het ware, oneerbiedig gezegd, God zitten in Zijn hemel, terwijl Hij ons juist graag wil ontmoeten, Hij is onze Vader en houdt zielsveel van ons. Als aardse vaders hun kinderen al graag bij zich hebben, hoeveel te meer onze Hemelse Vader.
Wat is dan de oplossing?
Broeder Stanley vertelde over een bijeenkomst van predikanten waar hij ook moest spreken. Hij was de jongste van alle aanwezige herders (hij werd op zijn 14de al gevraagd om te preken). Na afloop schoot een vrouw hem aan en vertelde dat, vóór dat hij de kansel op ging, God haar vertelde dat ze voor deze jonge prediker moest bidden. Ze zocht toen een stille plek om in afzondering te bidden, zette een stoel in een grote kast en ging in de duistere kast bidden totdat ze zeker wist dat Charles Stanley klaar was met zijn preek.
Een simpele maar doeltreffende manier om in stilte God te zoeken.

Dat is namelijk de oplossing: afzondering.
Je voor een bepaalde tijd bewust terugtrekken uit deze wereld om God te ontmoeten.
Jezus, ons Grote Voorbeeld, deed het heel vaak:
“Het gebeurde in die dagen dat Hij naar buiten ging, naar de berg, om te bidden; en Hij bleef heel de nacht in gebed tot God.” (Lukas 6:12 HSV)

Na de wonderbare spijziging van ongeveer vijfduizend mannen, de vrouwen en de kinderen niet meegeteld:
“En toen Hij de menigte weggestuurd had, klom Hij de berg op om er in afzondering te bidden. Toen het avond was geworden, was Hij daar alleen.” (Mattheüs 14:23 HSV)

Onze Messias leerde ons als volgt te bidden:
“Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.” (Mattheüs 6:6 HSV)

Broeder Stanley had het zelf op de harde manier moeten leren:
een mens gaat er onderdoor als hij/zij niet van de stress wordt verlost. Hij was maanden uit de roulatie totdat hij de stilte opzocht om God te kunnen ontmoeten en zich door Hem te laten genezen. De prediker zonderde zich af in een kelder, hij moest drie deuren door, waar hij in totale duisternis en stilte stil wilde zijn voor God. "Vergeet niet," vertelde hij, "dat God er naar verlangt u en mij te ontmoeten. Laat dat goed tot u doordringen!"
Vervolgens drong broeder Stanley er op aan dat we allemaal een "binnenkamer" opzoeken, waar totale duisternis en stilte is zodat niets ons kan afleiden: "Zet een stoel in een kast of ga in de badkamer zitten."
Een ieder die wil, kan zo'n "binnenkamer" vinden.

Zelf zonder ik me nu dagelijks af in onze badkamer, vol verwachting uitziende naar een ontmoeting met mijn Heiland. Het zal vast niet gebeuren naar mijn verwachting, maar ik laat me maar wat graag verrassen door mijn Heer.
Misschien moet ik een tijd wachten, net als Daniël:
“Toen zei hij tegen mij: Wees niet bevreesd, Daniël, want vanaf de eerste dag dat u zich er met heel uw hart op toelegde om inzicht te krijgen en om u te verootmoedigen voor het aangezicht van uw God, zijn uw woorden gehoord, en omwille van uw woorden ben ik gekomen. De vorst van het koninkrijk Perzië stond eenentwintig dagen tegenover mij, maar zie, Michaël, een van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen toen ik daar achterbleef bij de koningen van Perzië.” (Daniël 10:12-13 HSV)

Al moet ik een langere tijd wachten, ik zie uit naar mijn Verlosser. Het gebeurt t.Z.t. oftewel te Zijner tijd. Hij is mijn Redder, mijn Geneesheer. Hij kent me door en door, kent mijn omstandigheden en geeft me wat ik nodig heb en veel meer!

Het enige wat ik moet doen is: me te verootmoedigen voor God en me er met heel mijn hart op toeleggen Hem te ontmoeten.

Wilt u ook niet stil worden voor God?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten